Ajankohtaista →

KERUUHEIMON HEINÄKUUN PÄÄTAPAHTUMA on Salvatyöpaja Heinävedellä 18.7. Salvatyöpaja alkaa omatoimiosuudella, jossa keräät mieluiten kesäpäivänseisausyönä tai juhannuksen aikaan kukkia & rohtokasveja, joita haluat käyttää työpajassa. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan…

Sydänlangan Keruuheimo 2024

Feb 13, 2024 | SYDÄNLANKA-YHDISTYS, TAPAHTUMAT, TYÖPAJAT

Kerää ja tunnista villivihanneksia, säilö villejä makuja ja herää uuteen kasvukauteen yhdessä ympäröivän luonnon kera!

SYDÄNLANGAN KERUUHEIMO on uudentyyppinen villivihannesten keruu-, säilöntä- ja jatkojalostuskurssi, joka kokoontuu joustavasti läpi kasvukauden osallistujien toiveita ja luonnon rytmiä kuulostellen.

Keruuheimo kiertää touko-elokuussa Joensuuta ja Pohjois-Karjalaa  keruukoulutusten ja -retkien merkeissä.

Tunnistamme ja keräämme villikasveja,
teemme pestoja ja hapatteita,
hyödynnämme villiyrttejä rohtoina ja teeaineksina sekä tutustumme villien raaka-aineiden käyttöön keittiössä.

Retkiä, kokoontumisia ja opintotilaisuuksia järjestettiin jo Keruuheimon ensimmäisen tapahtumaviikon aikana peräti kuutena päivänä. Tahti jatkuu runsaana, mutta leppoisana touko-syyskuun ajan. Varsinkin alkukesästä kokoontumisia on luvassa joka viikko!

Keruuheimo sopii monenlaiselle kerääjälle. Kiireistä kesän viettäjää ajatellen Keruuheimon vetäjät ovat kartoittaneet keruumaastot valmiiksi ja varanneet säilöntätilat- ja välineet – nyt on helppo liittyä mukaan ja vain ruveta keräämään. Omavaraistelevaa elämäntapaa etsivä saa yhteisön tuen ja kattavan tietopaketin villiravinnosta. Keruutuotteiden myyntikanavia kartoitamme heille, joita kiinnostaa keräily elinkeinona.

Osallistumismaksu 125€ / kausi
Sydänlangan jäsenille hinta 90€ / kausi.

Tarjoamme mahdollisuutta osallistua joihinkin tapahtumiin myös kertaosallistumismaksulla. Katso lisää Keruuheimon kalenterista.

Touko- ja kesäkuun aikana Keruuheimon toiminta painottuu keräilyyn ja säilöntään, heinäkuussa tulevat mukaan yrttiteet, luonnonkosmetiikka sekä muut luonnontuotteet. Elo-syyskuussa jaamme keruusaalista ja maistelemme sesongin antimia.

KERUUHEIMON mukautuvan kuukausikohtaisen aikataulun löydät alempaa tältä sivulta.

Maaseutuyhdistys Sydänlanka ry on osa Taste Saimaaverkostoa ja Keruuheimo-tapahtuma on osa European Region of Gastronomy -juhlavuotta. – www.tastesaimaa.fi

Järjestämme Keruuheimo -kurssia yhdessä Maaseudun Sivistysliiton kanssa.

Keräilemisiin!

luonnonvaratuottaja
Jussi Sinkkonen &

yrttineuvoja
Jenni Örn

Sydänlangan Keruuheimon kalenteri 2024

Aikataulu muovautuu luonnon rytmiä ja osallistujen aikatauluja kuulostellen.
Voit selata kalenteria klikkaamalla kuukauden nimeä.

TOUKOKUU 2024

Helatorstaina 9.5. keruupäivä Nevalan luontotilalla

Perjantaina 10.5. klo 10-14 keräilyä Linnunlahden siirtolapuutarha-alueella ja
klo 17 KERUUHEIMO -info Linnunlahden siirtolapuutarhan keskusmajalla.

Lauantaina 11.5. Keväinen keruuilta Hopealahteen n. klo 14, iltaohjelmassa sauna ja kotatulilla istuskelua

Keräilyä arkipäivisin 13.-15.5. klo 10-14 sekä mahdolliset kevätiltojen keruuretket Joensuussa ja lähialueilla

Niittyperehdytys Otsolassa ke 15.5. klo 17

Keräilyä arkipäivisin 20.-21.5.

Ke 22.5. klo 17 villiyrttikierros ja keruuopastus Koskijärven Villitilan maastossa Heinäveden Palokissa

Sisällöt: tutut kasvit, hapattamista “niityltä purkkiin”, villipestot / villiruoat

KESÄKUU 2024

ma 3.6. klo 18 : Kesäillan keruuretki ja hapatusvälinetyöpaja
ti 4.6. klo 18 : Kesäillan keruuretki Hopealahteen

ma 10.6. klo 18 : Kesäillan keruuretki Linnunlahdelle
ti 11.6. klo 18 : Keruuheimon villivihanneskarkelot Linnunlahden siirtolapuutarhalla

Keruutuotteen valmistus 12.-13.6.

Villipestoa myyntiin Karjalan Erämessuille 14.-16.6. (Kontiolahti)

Lisäksi:
25. tai 26.6. Yrttien kuivaamista, mikäli sää sallii ja osallistujia riittävästi.

Sisällöt:
Säilöntätavat (kuivaaminen, pakastaminen, hapattaminen), villipesto, alkukesän rohdot.

HEINÄKUU 2024

1.-4.7.Yrttien keräämistä ja kuivaamista sovittuina päivinä, mikäli sää sallii ja osallistujia riittävästi.

to 18.7. : Täydenkuun keruuretki ja Salvatyöpaja (rohtojen keräilyn voi aloittaa itsenäisesti jo juhannusyönä!)

Retkikohteita:
Heinäveden muinaisviikko 29.-4.8.

Sisällöt:
Rohtoyrtit ja teeainekset, tinktuurat, salvat, “ivantsai” eli horsmatee.

ELOKUU 2024

– Sadonkorjuun klubit ja villit pitopöydät
– “Saaliinjako” – hapatteiden purkitustalkoot
– Keruuretket maakuntaan

Retkikohteita:
Villiruokafestarit Ilomantsissa 9.-10.8.

Villit raaka-aineet ruoanlaitossa.

SYYSKUU 2024

…kertaamme, läpikäymme loppukesän yrttejä, säilömme sieniä villien fermenttien avulla, jaamme kokemuksia keräilystä ja historian ensimmäisestä Keruuheimo -kurssisarjasta sekä suunnittelemme tulevia kokoontumisia.